המלצה : חינוך מיני

נטפליקס, 3 עונות, יצירתה של לורי ואן


אז סיימתי לראות את העונה השלישית של הסדרה חינוך מיני שמשודרת בנטפליקס.   מדובר בדרמה קומית שנוצרה על ידי לורי נאן ומתרחשת בעיירה בדיונית בשם מורדייל שבאנגליה. גיבור הסדרה הוא אוטיס מילברן נער מתבגר וחסר ביטחון מיני וחברתי. אמו ד"ר ג'ין מילברן  היא ד"ר לענייני סקס. כן! סקס. הוא וידידתו מייב פותחים בבית הספר קליניקה לייעוץ מיני. למרבה ההפתעה הקליניקה שהם פותחים זוכה בבת אחת להצלחה מרבית. כך מנער מתבגר, חנון, חסר ביטחון נהפך אוטיס לאחד הנערים המבוקשים והמדוברים ביותר בתיכון.  הציר המשותף לכל שלושת העונות של הסדרה מתעסק בשאלה. מדוע- אנחנו- והחברה שסובבת אותנו מתביישת לדבר כל כך לדבר על סקס?

שאלה שבתחילת המאה ה- 21 כאילו אמורה להיות כבר לא רלוונטית. ובכל זאת היא מעסיקה  את החברה האנושית ואת שלל הזהויות המיניות הקיימות בתוכה.  באופן מפתיע או שלא ד"ר ג'ין אמו של אוטיס מגישה גישה ליברלית לכל הקשור לנושא. לתפיסתה: אין שום בושה לדבר על סקס. לא בין נערים ונערות ולא בן הורים לילדיהם. נהפוך הוא: לטענתה ככל שנדבר באופן חופשי על הנושא. כך רגשות האשם והבושה  סביב הנושא ייעלמו.  הפתיחות של ג'ין, בנושא המיני כלפי בנה וכלפי החברים והחברות של הנער המתבגר מעוררות לא מעט מתחים בין התפיסה הליברלית לשמרנית. זאת שמבקשת לקבע את השיח על  הסקס מתחת לפני השטח.

מדובר בסדרה אנושית. לעיתים קומית ולעיתים מרגשת עד כדי דמעות. במיוחד בשני הפרקים האחרונים של העונה השלישית.  אי אפשר שלא להזדהות עם גיבורי הסדרה והשאלות שמטרידות אותם בחיי היום יום. זאת לא סדרה גדולה. אך דווקא זו  גדולתה.  הסדרה מתמקדת ביצירת הרגעים הקטנים  גיבוריה ובהצצה לרגעים הקטנים והמביכים של גיבוריה.  אותם רגעים שלא נהוג לדבר עליהם בקול רם.  הסדרה מצטיינת  בכתיבה הקולחת של הסצנות היום יומיות והשגרתיות שלה וכמובן בבימוי האנושי של כל אחד מפרקי הסדרה.

נטפליקס מוכיחה שוב כי היא חברת ההפקות החשובה ביותר שפועלת כיום. בכך שהיא פעם אחר פעם מבקשת באמצעות העלילות הבדיוניות שהיא יוצר לחקור את התרבות שבה אנחנו חיים ואת המתחים  החברתיים שעולים במאה ה-20 וה- 21  עם שאלות  פוליטיות וחברתיות הפונות כלפי העתיד וכלפי השאלה הפוליטית : איזה סוג של שיח פוליטי וחברתי יהיה במרכז הבמה בעשור הקרוב.